Kirjakolahdus, Malmelin, N. & Hakala, J. 2012. Vetovoima. Helsinki: Alma Talent. - Nea Roue ja Aina Erikäinen

Malmelin, N. & Hakala, J. 2012. Vetovoima. Helsinki: Alma Talent. (3p.) 



Ensimmäiseksi kirjaksi valitsimme Malmelinin ja Hakalan kirjan nimeltään Vetovoima. Pohdimme millainen yritys on vetovoimainen, usein tulee ensimmäisenä mieleen yrityksen ulkoiset tekijät eli tuotteet ja palvelut joita yritys tarjoaa. Mielenkiintoiset tuotteet, yrityksen kasvu sekä kansainvälisyys. Nämä tekijät ovat kuitenkin vain ulkoisia seikkoja ja kun pohdimme yritystä lähempää huomaamme, että kaikki kumpuaa lopulta henkilöstöstä. Yhä merkittävämmäksi tekijäksi nousee hyvän ja mielenkiintoisen tuotteen rinnalle osaava ja ammattitaitoinen henkilöstö. Yritysten on helppoa kopioida palveluitaan ja tuotteitaan toisiltaan mutta on lähes mahdotonta kopioida työntekijöiden tyytyväisyyttä työpaikalla ja luovaa työyhteisöä.
Työnteko on muuttunut ja tulee tulevaisuudessakin muuttumaan. Yhä useammin ihmiset haluavat ja hakevat mielekästä työtä johon eivät jämähdä pitkiksi ajoiksi paikoilleen vaan haluavat edetä työurallaan. On selvää, että työpaikalla halutaan viihtyä ja tähän vaikuttaa työyhteisö ympärillä sekä esimiehet. Usein ihmiset hakevatkin työtehtävään josta saa vain ”mahdollisimman hyvää palkkaa”, työtehtävästä ei oteta sen enempää selvää tai yrityksestä.
Kirja sai meidät Ainan kanssa pohtimaan tulevaisuutta ja työuriamme. Vaikuttavia tekijöitä meidänkin tulevaisuuden työpaikoissa ovat etenemismahdollisuudet sekä lämminhenkinen työilmapiiri. Työympäristö jossa jokaisella on oma merkittävä tehtävänsä, puhalletaan yhteen hiileen ja on tietty päämäärä ja tavoitteita asetetaan. Eteneminen yrityksessä on mahdollista ja yrityksestä löytyy ”kannustimia”. Jokaisen työpaikan tai tiimin jäsenellä kuuluu olla oma roolinsa ja ketään ei saa jättää ilman työtä. Jokaisen on tärkeää tulla huomatuksi ja etsiä itselleen mielekästä työtä josta nauttii. Tämä pätee niin työpaikalla kuin esimerkiksi osuuskunnan toiminnassa. Silloin kun työntekijät ovat motivoituneita huomaa sen myös asiakkaat, tällöin asiakkaat saavat palvelua jota odottavat. Vetovoimaisissa yrityksissä työntekijöitä pidetään tärkeänä osana yrityksen liiketoimintaa. Miellyttävässä työympäristössä myös työntekijä haluaa varmasti antaa paljon enemmän irti kuin sellaisessa työpaikassa jossa ei viihdy epäpätevien esimiehien tai ilmapiirin takia esimerkiksi.

Suosittelemme erityisesti lukemaan kirjan, mikäli olet aiemmin ollut töissä tai tällä hetkellä työssä. Kirja saa pohtimaan millaisessa työpaikassa itse haluaa henkilökohtaisesti työskennellä. Kirja on myös erittäin mielenkiintoinen mikäli olet luomassa yritystä tai esimerkiksi osuuskuntaa, joka tulee työllistämään ihmisiä. Miten saat yrityksestäsi vetovoimaisen, tähän kysymykseen saat varmasti vastauksen luettuasi tämän kirjan.

- Nea Roue ja Aina Erikäinen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viisas mies ei kuse vastatuuleen ja muita huomioita (työ)elämästä - Jyri Erma

Kirjakolahdus, Kurvinen. J, Seppä. M.2016. B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja. Helsinki: Kauppakamari.

Kirjakolahdus, Parvinen. P. 2016. Myyntipsykologia: Näin meille myydään. Jyväskylä: Docendo.